Släktförenings verksamhet

Släktföreningen grundades i Philip Kejsars hemkommun Soini år 1989. Föreningen försöker värna om släktets 400 åriga traditioner och vidare utveckla känslan av samhörighet inom släktet.

Släktföreningen ordnar släktfester, insamlar kunskaper an gående släktet och redogör angående släktets utveckling och frambringar kunskapena till släktgarnas kännedom. Släktingarna informeras per släktbrev. En verksamhetsform är släktkammaren. Det är platsen där information ges angående släktföreningens verksamhet och söker fram eventuell anknytning till Kejsarätten åt dem som frågar efter det.

Till forskningsgruppen hör omkring trettio medlemmar. På föreningens databas har insamlats personuppgifter för ca. 150 000 släktingar. Vi uppskattar att det är allt som allt finns 200 000 ättlingar som hör till Kejsar ätten. Fem släktböcker har publicerats.

Släktfesten

Släktfesterna ordnade med tre års intervaller har varit lysande händelser. Släktfester har ornats tio gånger: 1989 i Soini, 1991 i Evijärvi, 1993 i Alajärvi, 1996 i Pedersöre, 1999 i Kuortane, 2002 i Karstula och i Karleby 2005. Släktfesten ornats i Lappo 2008 och i Lappajärvi 2011 . Den senaste festen firades i Vasa 8.-9-8.2014. Nästa gång firar vi 28-årsjubileum i Kronoby 2017.

"Släktkafferep" och släktkammaren

Vi ordnar årligen "släktkafferep" träffar i olika samband. Vid avnjutning av kaffe ger vi information, åt de som är intresserade av sina släktrötter, angående eventuell anknytning till Philip. Bäst finner vi en persons anknytning ifall den som frågar har uppgifter som berör tiden mellan 1850-1900. Av oss kan man hitta uppgifter om ättlingar med vidare räckvidd än enbart till Philip Kejsar ätten, så ett större antal förfäder kan frambringas på samma gång.